Happy Sheads

Där jag bor, gör och älskar

Bindslöjdar du?

Publicerad 2015-02-24 19:39:07 i Handarbete,

Knittingtime
Stickning har funnits i Sverige sedan 1600-talet. Anledningen till att intresset tog fart var att det var billigt och lätt att få tag i ull. Ett gammalt ord för stickning är bindslöjd, troligtvis ett halländskt ord. Är du en flitig stickare eller vill veta mer, lära dig eller bara få inspiration kan du skapa ett konto för gemenskap på http://www.ravelry.com/
Att det är vanligt och jättepoppis att sticka kläder, framför allt till de små människorna ser man på alla nya härliga och annorlunda stickmönster som kommer ut på marknaden. Det ska stickas koftor, klänningar, cape, mössa och vantar, haremsbyxor, västar och nu det allra senaste till de små liven; popcornsshorts. Man stickar en kortbyxa med hålmönster för fint band i linningen och runt hela byxan stickar man knortar som ser ut som instickade popcorn, jätteläckert och roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gullan

Den här bloggen handlar om lite om mig, min stil, min passion för skapande och inredning och alla vackra saker som gör livet. Mode, motivation och personlighet. Jag bor i lägenhet med familjen och vår boxer Nero och har ett underbart sommarhus på Öland. Ön med det vackra och annorlunda landskapet med sitt otroliga ljus inspirerar mig. Känn dig välkommen till min blogg!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela