Happy Sheads

Där jag bor, gör och älskar

Björk Betula

Publicerad 2015-11-24 19:32:29 i Allmänt,

Bland de vanligare lövträden är björkar av olika sorter. 
Björk som ved, genererar mycket högt brännvärde i förhållande till sin vikt. Det är ett oerhört vackert träd. Man kan använda nävern till hantverksarbete; näverslöjd mm. Vet du att björken är ett pionjärträd, vilket betyder att den först av alla kommer som sly efter brand, avverkning och storm. Björksockret i detta vackra vitstammiga träd fungerar som ett skydd/sköld mot kylan, vilket medför står tåliget mot kallt väder. Och vet du, vid -10 g och över kan man också elda färskfrusen björk. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gullan

Den här bloggen handlar om lite om mig, min stil, min passion för skapande och inredning och alla vackra saker som gör livet. Mode, motivation och personlighet. Jag bor i lägenhet med familjen och vår boxer Nero och har ett underbart sommarhus på Öland. Ön med det vackra och annorlunda landskapet med sitt otroliga ljus inspirerar mig. Känn dig välkommen till min blogg!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela